حالت شب
منو
موضوعات
banner
Tahririe

کنسول‌ها علیه کووید ویروس کرونا چه تأثیری روی عرضه PS5 و Xbox Series X می‌گذارد؟

FINAL FANTASY VII REMAKE E3 2019 screenshot 6

اندازه فونت:

کسری کریمی طار

 

چه بخواهیم چه نخواهیم همه‌چیز زندگی ما تحت تأثیر ویروسی قرار گرفته که دامنه نفوذش به بالاترین حد ممکن رسیده. نه‌فقط لایف‌استایل هرکدام از ما بلکه تمامی علاقه‌مندی‌هایمان به‌عنوان دوستداران علم و دانش و سرگرمی تحت کنترل کروناست. همایش‌های علمی برگزار نشدند، سینماها و تئاترها بسته و مشکلات زیادی در صنعت بازی پدیدار شده‌اند. ما برای اولین بار در طول تاریخ نیم‌قرنی صنعت بازی شاهد برهه‌ای هستیم که شیوع کرونا مستقیما روی عرضه و پخش کنسول‌های بازی تاثیر گذاشته و ممکن است عرضه «پلی‌استیشن 5» و «ایکس‌باکس سری ایکس» با مشکلات فراوانی همراه شوند؛ مشکلاتی که در ادامه شما را با گوشه‌ای از آن‌ها آشنا می‌کنیم.

 

بیایید با یک مثال ساده مشکل پیش روی سونی و مایکروسافت را شرح دهیم. اقتصاد جهانی همانند زنجیری عظیم است که چندین شاخه مختلف دارد و با از کار افتادن یا کند شدن هرکدام از این شاخه‌ها، کارکرد تمام این زنجیر به خطر می‌افتد. این مشکلی است که تمامی صنعت‌های بزرگ جهان از جمله صنعت بازی با درآمدی بالغ بر سالانه 120 تا 150 میلیارد دلار با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. شیوع کرونا باعث شده تولید کنسول‌های نسل بعد در دو بخش تولید و پخش با مشکلی بزرگ روبه‌رو شوند. چین همان‌طور که اکثر ما می‌دانیم بزرگ‌ترین تولید و مونتاژکننده لوازم الکترونیک از جمله کنسول‌های بازی است. مشکل اول در همین بخش پدیدار می‌شود؛ مشکلی که البته دامنه آن بسیار وسیع‌تر از پیش‌بینی‌های نخست تحلیل‌گران است. موضوع فقط این نیست که با شیوع ویروس و قرنطینه، روند ساخت و مونتاژ کنسول‌ها به خطر می‌افتد. فراموش نکنید ما در مورد کنسول‌های نسل بعد صحبت می‌کنیم. کنسول‌هایی که از قضا جزء مدرن‌ترین هم‌نوعان خود طی دو دهه گذشته هستند. «پلی‌استیشن 4» و «ایکس‌باکس وان» در قیاس با قدرت سخت‌افزارهای روز در سال 2013 در بهترین حالت محصولاتی متوسط بودند، اما در مورد PS5 و Xbox Series X قضیه از زمین تا آسمان فرق می‌کند. هر دو کنسول جدید سونی و مایکروسافت از بهترین فناوری‌های پردازشی و گرافیکی AMD بهره می‌برند. از منظر حافظه هم هر دو کنسول از SSD استفاده می‌کنند، به‌ویژه PS5 که از یک SSD منحصربه‌فرد با ظرفیت 825 گیگابایتی بهره می‌برد که هیچ نمونه مشابه‌ای تا به امروز در بازار نداشته است. این فناوری‌های مدرن با گذشت زمان و افزایش تولید، قیمت‌شان کاهش می‌یابد اما در شرایط فعلی اوضاع کاملا متفاوت است چون با این حساب قیمت نهایی هر کنسول برای هر دو شرکت کمی بیشتر از گذشته درمی‌آید. حالا وقتی هردوی این عوامل را کنار هم می‌گذاریم متوجه می‌شویم کرونا هم روی تولید و هم روی قیمت نهایی تأثیر به‌شدت مخربی گذاشته است.

 

پروژه شکست‌خورده تغییر مکان

پس از ماجرای نبرد تعرفه بین آمریکا و چین بسیاری از کمپانی‌های بزرگ به این فکر افتادند که به‌جای چین بازارهای مونتاژ دیگر را در جهان امتحان کنند. بازارهایی که اتفاقا همگی مثل ویتنام، تایوان و تایلند در آسیا حضور دارند؛ مثلا کمپانی نینتندو خیلی جدی وارد عمل شد اما در نهایت ویتنام نمی‌توانست جایگزین واقعی برای چین باشد. این در مورد سونی و مایکروسافت هم صدق می‌کند چون آن‌ها محصولاتشان را در چین مونتاژ می‌کنند، موضوعی که ذهن ما را به سمت سه عامل مهم سوق می‌دهد. نخست اینکه در ابتدای هر نسل، فروش کنسول‌ها به‌شدت افزایش می‌یابد؛ مثلا PS4 در ماه نوامبر سال 2013 روانه بازار شد و طی 6 ماه فروشی بیش از 5/7 میلیون نسخه را تجربه کرد. حالا ایکس‌باکس جدید را هم اضافه کنید که به‌مانند نسل گذشته دقیقا طی یک ماه با کنسول سونی عرضه می‌شود. مشخصا مونتاژ چند ده میلیون کنسول جدید طی چند ماه آن هم در شرایط کرونا کاری دشوار است. حالا بیایید تصور کنیم که سونی و مایکروسافت مشکلی بابتی این قضیه ندارند. در این شرایط می‌رسیم به عانل دوم؛ سونی و مایکروسافت توجه ویژه‌ای به یوزرهای سرویس‌هایشان همچون PS Plus «پی‌اس پلاس»، PS Now «پی‌اس ناو»، Xbox Live «ایکس باکس لایو» و

Xbox Game Pass «ایکس‌باکس گیم پس» دارند و تعداد یوزرهای آن‌ها عامل مهمتری حتی به نسبت فروش سخت‌افزاری است. هرچند در حقیقت این دو حکم علت و معلول را دارند. مشخصا با عرضه PS5 سونی قیمت کنسول‌های نسل هشتم خود یعنی PS4 و PS4 Pro را کاهش خواهد داد تا از افت فروش این کنسول‌ها و کاهش یوزرهایش بکاهد. این یعنی طی یک دوره مشخص ممکن است مخاطبان نه‌تنها برای خرید PS5 به فروشگاه‌ها هجوم بیاورند، بلکه درخواست برای خرید PS4 هم افزایش یابد و نهایتا ممکن است این میزان از تقاضا باعث کمبود کنسول‌های سونی شود.

 

پرونده عجیب سونی

اگر گزارش بلومبرگ را منبع خود قرار دهیم، سونی برای عرضه کنسول خود مشکل تولید به میزان مورد نظر را ندارد، اما به‌دلیل قیمت بالا قصد دارد طی 4 ماه نخست -تا پایان ماه مارس- بین 5 تا 6 میلیون کنسول تولید کند. دلیل این تولید نسبتا پایین هم به گفته منبع بلومبرگ قیمت بالای قطعات سخت‌افزاری است. گفته‌شده PS5 به‌دلیل سخت‌افزار قدرتمندش -و احتمالا کمبود این قطعات در بازار به دلایل مختلف از جمله کرونا- با مشکل قیمت‌گذاری مواجه شده است. قیمت نهایی این کنسول 450 دلار برای سونی آب می‌خورد و شرکت ژاپنی برای ضرر ندادن حداقل باید کنسول خود را بین 470 تا 550 دلار قیمت‌گذاری کند. این کمپانی طی نسل قبل برخلاف نسل هفتم، نه‌فقط روی بازی‌ها و سرویس‌هایش بلکه روی هر سخت‌افزار تولیدی هم سود می‌کرد. هر کنسول PS4 با قیمت 400 دلار فروخته می‌شد اما قیمت نهایی تولید هر کنسول در ابتدای نسل 380 دلار از آب در می‌آمد. ولی در این نسل سونی نمی‌تواند کنسولش را زیر 450 دلار عرضه کند که همین موضوع باعث دو دستگی بین مدیران سونی شده که آیا مثل نسل هفتم کنسول خود را با قیمت کمتر از قیمت تمام شده عرضه کنند و روی سرویس‌ها متمرکز شوند یا مثل نسل گذشته حتی روی هر دستگاه هم اندکی سود کنند. این دوراهی به همراه تکنولوژی مدرن PS5 و همچنین شیوع ویروس کرونا شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای را برای مدیران کمپانی ژاپنی رقم زده است. در طرف مقابل عجیب این است که تا به امروز خبری مشابه در مورد ایکس‌باکس سری ایکس منتشر نشده؛ کنسولی که به جز SSD، در بقیه موارد سخت‌افزار نسبتا قوی‌تری نسبتا PS5 دارد. ماه گذشته مایکروسافت اعلام کرد با وجود شیوع کرونا مشکلی بابت عرضه ایکس‌باکس سری ایکس ندارد؛ هرچند با توجه به شرایط موجود با دقت وضعیت بازار را زیر نظر می‌گیرد تا در مورد چرخه عرضه و تقاضا دچار اشتباه نشود.

 

 احتمال تأخیر در عرضه کنسول‌ها

حالا که کم‌وبیش با تأثیر کرونا بر عرضه کنسول‌های نسل بعد آشنا شدیم، بهتر است تقویم خود را به چند ماه پیش برگردانیم؛ به اوایل شیوع کرونا و پیش‌بینی بیزنس اینسایدر. در آن هنگام این نشریه اعلام کرده بود که با توجه به وضعیت شیوع کرونا انتظار می‌رود عرضه کنسول‌های نسل بعد با مشکل مواجه شده و حتی PS5 و ایکس‌باکس سری ایکس به‌جای عرضه در اواخر 2020، اوایل 2021 وارد بازار عرضه شوند. با اینکه هر دو کمپانی سونی و مایکروسافت اعلام کردند کنسول‌ها در زمان مقرر عرضه می‌شوند، اما نباید فراموش کنیم که همه‌چیز به آینده و روند شیوع کرونا بستگی دارد. افزایش افراد مبتلا در کشورهای صنعتی به‌شدت روی روند عرضه این محصولات تأثیرگذار خواهد بود. مسئله فقط بر سر تولید و عرضه آن در بازار نیست؛ کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان و ایتالیا جزء بزرگ‌ترین مارکت‌های کنسول‌های نسل بعد هستند و در چنین شرایطی مسائل مختلفی ممکن است دست‌به‌دست هم دهند تا سونی و مایکروسافت مشتریان خود در این بازارها از دست بدهند. با رکود اقتصادی دوران پس از کرونا و قیمت بالای کنسول‌های نسل بعد که انتظار می‌رود زیر 450 دلار نباشند، چالشی بزرگ در پیش روی کمپانی‌های سونی و مایکروسافت قرار دارد. چالشی که می‌تواند روی عملکرد کلی بیزنس کنسول‌های بازی تأثیرگذار باشد.

 

مراسمی که برگزار نشدند

تا اینجا متوجه تأثیر کرونا روی عرضه نسل بعد کنسول‌های بازی شدیم اما هنوز یک مورد باقی مانده و آن‌هم چیزی نیست جز لغو شدن اکثر همایش‌های بزرگ از جمله E3. نمایشگاه E3 مهم‌ترین همایش صنعت بازی است که هرساله در شهر لس‌آنجلس برگزار می‌شود و میزبان اکثر بازی‌سازان بزرگ و کمپانی‌های تولیدکننده کنسول است. با اینکه E3 شکوه گذشته را ندارد اما همچنان جذاب است؛ مخصوصا اینکه به لطف کنفرانس‌هایش حسابی تنور مبارزه بین دوستداران پلی‌استیشن و ایکس‌باکس را گرم نگه می‌دارد. شیوع کرونا نه‌تنها نمایشگاه E3 را به تعطیلی کشاند، بلکه باعث تغییر برنامه بسیاری دیگر از همایش‌ها شد؛ مثلا نمایشگاه گیمزکام هم حالا تعطیل شده، هرچند قرار است تعدادی برنامه مختص نمایشگاه استریم شود. کنسل شدن این نمایشگاه‌ها باعث شده بسیاری از عناوین مهمی که برای نسل نهم کنسول‌ها در حال ساخت هستند، معرفی نشوند. از سمت دیگر به گزارش بلومبرگ سونی قصد رونمایی از کنسول نسل بعد خود را طی ماه اخیر ‌داشت اما به‌علت شیوع کرونا احتمالا برنامه رونمایی از PS5 به زمان نامشخصی موکول شده است. عدم رونمایی از PS5 آن هم تنها چند ماه پیش از عرضه و عدم معرفی بازی‌های نسل نهم باعث شده که برای اولین بار در تاریخ کنسول‌های بازی، اطلاعات بسیار کمی در مورد عناوین نسل بعد -آن هم به فاصله چند ماه مانده به عرضه آن‌ها- داشته باشیم. در هر صورت اولویت همه دنیا سلامتی نسل بشر است که در یکی از مهم‌ترین آزمون‌های صد سال گذشته خود قرار دارد و همه‌چیز از جمله اقتصاد بستگی به نوع مقابله انسان‌ها با این ویروس دارد.

 5Q4A0005

تأثیر کرونا بر بازی‌ها

یکی دیگر از مشکلات مهمی که تولیدکنندگان کنسول پیش روی خود می‌بینند، تأثیر کرونا روی ساخت بازی‌های مهم است. با توجه به شیوع این ویروس، اکثر استودیوها و شرکت‌های بزرگ به سمت دورکاری روی آورده‌اند. موضوعی که مشخصا روی زمان ساخت بازی‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. به‌طور مثال بازی محبوب The Last of Us: Part 2 که قرار بود طی خردادماه عرضه شود، به تیرماه موکول شد. بسیاری از عناوین مهم دیگر هم که انتظار می‌رفت حداقل تاریخ عرضه آن‌ها مشخص شود هنوز بدون تاریخ انتشار هستند. البته این اتفاق با توجه به شرایط فعلی اصلا عجیب نیست چون اکثر بازی‌های مهم طی چند ماه پایانی ساخت وارد برهه‌ای سخت و طاقت‌فرسا شده که معمولا سازندگان را مجبور می‌کند به‌جای 5 روز، 6 روز و به‌جای 8 تا 9 ساعت، 12 تا حتی 16 ساعت در استودیوی ساخت حاضر و مشغول کار باشند. با شرایط دورکاری -حتی با فرض اینکه طی چند هفته آینده همه‌چیز به روند عادی بازگردد- بسیاری از مراحل ساخت عقب‌افتاده و همین بازه چند ماه اوج شیوع کرونا می‌تواند نه‌فقط مدت‌زمان ساخت بلکه هزینه ساخت بازی‌ها را به طرز عجیبی افزایش دهد. حتی ممکن است بعضی بازی‌ها به‌دلیل شرایط پیش آمده کنسل شوند و ما هیچ‌وقت شاهد عرضه آن‌ها در بازار نباشیم. نکته شاید عجیب‌تر این است که حتی اگر کرونا روی مدت‌زمان ساخت هم تأثیرگذار نباشد -که هست- به‌شدت روی عرضه بازی‌ها تأثیرگذار است. همان‌طور که احتمالا بسیاری از شما می‌دانید بازی‌ها به دو صورت فیزیکی و دیجیتالی منتشر می‌شوند. با اینکه فروش دیجیتالی بازی‌ها بیشتر از نسخه‌های فیزیکی است اما با توجه به وضعیت فعلی عرضه عناوین فیزیکی بسیار سخت و تا حدی غیرممکن است. مشکل فقط این نیست که مثلا با وجود قرنطینه، مخاطبان نمی‌توانند از فروشگاه‌ها بازی‌های موردعلاقه‌شان را تهیه کنند. مشکل اصلی این است که روند انتشار بازی فیزیکی فقط به ناشر بستگی ندارد، بلکه شرکت‌های دیگر از جمله کمپانی‌های مرتبط با پخش و بسته‌بندی بازی و البته تکثیر دی‌وی‌دی بازی‌ها هم با مشکلات فراوانی همراه می‌شوند. مشکلاتی که عرضه نسخه فیزیکی بازی را به‌شدت سخت و دشوار می‌کنند. مشکلی که شرکت ژاپنی اسکوئر انیکس برای پخش بازی

 Final Fantasy VII Remake «فاینال فانتزی 7 ریمیک» با آن مواجه شده بود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

تلگرام گوگل پلاس لینکدین