سعیده مقدمزاده
کلان دادهها برای مدت طولانی وجود داشتهاند، اما اخیراً توجه بیشتر به رویکردهای داده محور برای مدیریت عملیات و درک مخاطبان موجب شده بیشتر شاهد اهمیت این دادهها باشیم. با توجه به اینکه این ارزش به حوزه دیجیتال منتقل شده است، مشاغل به دنبال فناوریهایی هستند که آنها را به سطح بالاتری برساند. در این میان شاید بتوان در کنار مدیریت دادههای بزرگ فرصتی شگرف برای استفاده از آنها برای خودمان قائل شویم.
روزهایی که چندین ماه صرف آزمون و ارزیابی چند نفر میشد تا نتیجه استخدام آنها مشخص شود، به سر آمده است. امروزه با استفاده از دادههای دیجیتال و تنها در عرض چند ثانیه نتیجه آزمون چندین نفر و یا چندین ایده مشخص میشود.
کلان دادهها و جهان امروز
اگر نگاهی به کسب و کارهای اینترنتی بیندازیم به راحتی متوجه میشویم که شرکتها به دسترسی سریع و هوشمند به حجم فزایندهای از دادههایی که جمعآوری میکنند، نیاز دارند. برای مدتی طولانی، هوش تجاری توانایی مقیاسگذاری را نداشت تا بتواند حجم روزافزون داده یا تعداد روزافزون کاربران را در خود جای دهد. اما امروزه همه چیز تغییر یافته و به صورت ارزانتر و سادهتر میتوان این کار را انجام داد. علاوه بر آن امکان تصمیمگیری استراتژیک مبتنی بر تجزیه و تحلیل عملی نیز فراهم آمده است. این روزها بحران کووید19 موانع جدیدی را به وجود آورده است. اما شرکتهای نوآور منتظر بهبود فضای کسب و کار نیستند. آنها فعالانه در جستجوی راههایی برای گسترش دسترسی و استفاده از فرصتهای جدید هستند. تسهیل جریان سرمایه، حفاظت از داراییها و حمایت از سرمایهگذاران در سراسر جهان از جمله فعالیتهای یکی از همین شرکتهاست که با کمک مدیریت دادههای بزرگ عملی شده است.