طلیعه محمدی
تا به حال پیش آمده است که در فکر خرید چیزی باشید و به طرز عجیبی تبلیغات آن را در اپلیکیشنهای گوشی همراهتان مشاهده کنید؟ یا حتی گاهی حراج یا برنامههایی همسو با خواسته شما، قبل از اجرای آنها به شما اطلاع داده شوند؟ بله درست فکر کردید، آنها میدانند در ذهن شما چه میگذرد؛ اما آنها جادوگر نیستند! تنها دادههایی را در اختیار دارند که خودتان به آنها گفتهاید.
شما نگفتهاید؟ عجله نکنید، با من همراه باشید تا داستان را برایتان شرح دهم.
اینجا چه خبر است؟
اول از همه بهتر است بدانیم داده چیست و بعد از آن ببینیم که دادهها به چه صورت تولید میشوند؟
بهطور کلی دادهها مجموعهای از انواع مختلف علامتها در حوزههای گوناگوناند که میتوانند منجر به افزایش آگاهی یا کسب اطلاعات در زمینههای مختلف شوند. داده میتواند عدد یا حرف یا هر علامت دیگری باشد. در اصل ما هر آنچه را که از جهان پیرامونمان میدانیم، به کمک دادهها به دست آوردهایم؛ اما دادهها بهتنهایی معنای مشخصی ندارند. مانند کلماتی که بدون نظم خاصی در صفحه نوشته شده باشند، نمیتوان از آنها اطلاعات خاصی دریافت کرد البته تا زمانی که تبدیل به جمله نشوند. بنابراین، دادههای خام نیز باید مرتب و منظم شوند یا به اصطلاح پردازش شوند تا بتوانیم از آنها بهره لازم را ببریم.